Ruszyła 9 edycja kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM… A czy Ty zbadałaś już swoje piersi?

1 października ruszyła 9 edycja kampanii DOTYKAM=WYGRYWAMW wydarzeniu zorganizowanym w gościnnych progach Hotelu Double Tree by Hilton wzięli udział Ambasadorzy kampanii m.in. Daria Widawska, Ola Kisio, Kinga Zawodnik, Michał Piróg, Anna Jaworska (mummeme.pl), Karolina Cwalina-Stępniak, Karolina Bielawska Miss Polonia.

Głównym celem kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM jest profilaktyka raka piersi. Tegorocznym przesłaniem 9 już edycji „Biustopozytywność – jako sposób na zdrowie piersi”.– Dbanie o siebie zaczyna się od pozytywnej relacji ze swoim ciałem – mówi Izabela Sakutova, inicjatorka kampanii. A Polki wciąż nie postrzegają swoich piersi jako ważnej części swojego ciała i nie umieją o nie dbać – jak wskazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Fundację Wsparcie na Starcie wśród ponad 3000 kobiet.

Co polskie nastolatki wiedzą o zdrowiu piersi?

W ankiecie zrealizowanej przez fundację Wsparcie na Starcie, aż 78% dziewcząt stwierdziło, że ich Mamy nie rozmawiały z nimi nigdy na temat zdrowia piersi. Blisko 50% dziewcząt, które wzięły udział w badaniu, nie akceptuje swoich piersi i uważa, że ich piersi są albo za małe, albo za duże. A 40% badanych dziewcząt myśli, że rak piersi powstaje wskutek działania antyprespirantów, opalania, ran, siniaków, fal emitowanych przez telefon komórkowy, noszenia niewłaściwie dopasowanego biustonosza czy posiadania większego rozmiaru piersi.

Jak dbają o zdrowie swoich piersi polskie Mamy?

Wg wyników zrealizowanej ankiety – prawie 50% mam, które mają córki, nie akceptuje swoich piersi. Aż 61% z nich przyznało, że rozwój piersi wpływał na ich poczucie pewności siebie, gdy były nastolatką. I niestety 82% Mam, które wzięły udział w ankiecie, nie wykonuje samobadania piersi (raz w miesiącu), z czego 65% albo w ogóle go nie wykonuje, albo nie pamięta, kiedy ostatnim razem wykonywało.

Do biustopozytywności i dbania o siebie namawiają tegoroczni ambasadorzy kampanii, DOTYKAM=WYGRYWAM a wśród nich: Beata Sadowska, Daria Widawska, Elżbieta Romanowska, Marzena Rogalska, Kinga Zawodnik, Aleksandra Kisio, Karolina Szostak, Lidia Kalita, Anna Iberszer, Anna Męczyńska, Paulina Koziejowska oraz dwóch panów: Qczaj i Michał Piróg. W gronie ambasadorek kampanii znalazły się także influencerki: Ola Nowak, Siostry ADiHD, Laura Ogrodowczyk, Karolina Cwalina, Anna Jaworska (MumMe.pl) oraz Miss Polonia Karolina Bielawska. 

W ramach kampanii, od 9 lat organizatorzy namawiają Polki do oddawania w salonach brafittingowych do reCYClingu swoich niepasujących biustonoszy, które są w dobrym stanie użytkowym i którym w ramach nurtu ecozero wastemożna nadać drugie życie. Zebrane biustonosze przekazywane są firmie recyklingowej 3R Recycling Solutions, a uzyskane środki wspierają charytatywne działania związane z walką z rakiem piersi. W sumie w trakcie 8 edycji kampanii w ramach reCYClingu zebrano 96.699 staników, czyli prawie 6 ton!!!! W tym roku od 1 do 31 października w sklepach bieliźnianych w całej Polsce będzie można ponownie oddać biustonosze do reCYClingu. Jak w latach ubiegłych wszystkie środki uzyskane w ramach reCYClingu zasilą konta dwóch organizacji: Stowarzyszenia Amazonki Ruch Społeczny i Fundacji Wsparcie na Starcie. Adresy sklepów biorących udział w akcji reCYClingowej znajdują się na www.dotykamwygrywam.pl

Można tegoroczną akcję wspierać poprzez:

➡Biustoedukację👙👙 dorastających dziewcząt, poprzez zakup charytatywnej książki cegiełki autorstwa Izabeli Sakutovej „Pokochaj swoje piersi. Biustoopozytywny poradnik dla dziewcząt i ich mam”, z której cały dochód jest przeznaczony na fundację „Wsparcie na Starcie” i stworzenie biustopozytywnej aplikacji dla nastolatek.

W październiku, jak co roku w ramach kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM ruszy także akcja reCYClingu, czyli zbiórki biustonoszy, która odbywać się będzie w ponad 160 sklepach bieliźnianych w całej Polsce. W poprzednich edycjach kampanii udało się zebrać prawie 100 tys. staników. Środki uzyskane z ich reCYClingu, podobnie jak w latach poprzednich, zostaną przekazane na wsparcie działalności statutowej Stowarzyszenia Amazonki Ruch Społeczny oraz Fundacji Wsparcie na Starcie.

Dbanie o siebie zaczyna się od pozytywnej relacji ze swoim ciałem. – Od ponad 20 lat w Polsce organizowane są kampanie prozdrowotne i promujące profilaktykę raka piersi. Zwykle mają one bardzo poważny wydźwięk. Nasze zdrowie to bardzo ważna sprawa, ale łatwiej wdrażać zdrowe nawyki, gdy rozmawiamy o nich bardziej empatycznie i ludzko. Wiemy, że strach przed chorobą bywa wystarczającą barierą przed zmianami i zadbaniem o siebie. Nie chcemy, by kobiety bały się samobadania, by myślały o nim jak o czymś trudnym, strasznym stąd pomysł na książkę cegiełkę „Pokochaj swoje piersi. Biustopozytywny poradnik dla dziewcząt i ich mam” i film #mojewdotykusą. Wszystko, co robimy w ramach akcji DOTYKAM=WYGRYWAM ma służyć odczarowaniu relacji z naszym biustem – mówi Izabela Sakutova organizatorka kampanii, międzynarodowa ekspertka brafittingu. Budowanie zdrowych nawyków zaczyna się w młodym wieku, bo wtedy mamy większą pewność, że staną się one częścią życia dojrzałych kobiet – dodaje na koniec.

Książka CEGIEŁKA

– Dlatego napisałam książkę, która w moim odczuciu może wpłynąć za zmiany w zakresie dbania o zdrowie piersi wśród nastolatek i ich mam. Celem, który mi stawiam sobie jest zachęcenie kobiet do tego by wzięły 100% odpowiedzialność za swoje zdrowie i życie, jednocześnie dając dobry przykład swoim córkom. Mam też nadzieję, że uświadomione nastolatki mają szanse zmienić podejście do tematu profilaktyki i zdrowia u swoich Mam – dodaje Izabela Sakutova.

„Pokochaj swoje piersi. Biustopozytywny poradnik dla dziewcząt i ich mam” to książka cegiełka napisana charytatywnie, przez organizatorkę kampanii i ekspertkę brafittingu sponad 20 letnim doświadczeniem – Izabelę Sakutovą. Stanowi ona dodatkowe wsparcie 9 edycji kampanii Dotykam=Wygrywam i Fundacji Wsparcie na Starcie, budującej zdrowe nawyki dotyczące piersi wśród nastolatek. Książka jest kompletnym, praktycznym przewodnikiem dla zdezorientowanych nastolatek i ich mam, obalającym mity związane z rozwojem piersi, profilaktyką raka piersi i doborem biustonosza. To wiedza podana w łatwo przyswajany sposób, tworząca w młodych kobietach zdrowe nawyki na przyszłość i wspierająca w nich poczucie pewności siebie przez biustopozytywne podejście do życia przez podjęcie rozmowy na temat uczuć i emocji związanych z piersiami. Przemawiające do wyobraźni ilustracje do książki wykonała Magda Danaj Porysunki.

Książkę można kupić w przedsprzedaży pod linkiem bit.ly/PokochajSwojePiersi , a od października biustopozytywna książka będzie dostępna w profesjonalnych sklepach brafittingowych, których adresy znajdą się na stronie www.dotykamwygrywam.pl

Całościowy zysk ze sprzedaży książki zostanie przeznaczony na stworzenie przez fundację Wsparcie na Starcie mobilnej aplikacji, która służyć będzie jako pomoc edukacyjna dla nastolatek. Głównym zadaniem aplikacji będzie promowanie profilaktyki raka piersi poprzez naukę samobadania oraz poznanie i zapobieganie symptomom źle dobranego biustonosza.

6 ton staników z reCYClingu

Kampania DOTYKAM=WYGRYWAM organizowana jest od 9 lat z inicjatywy Izabeli Sakutovej, międzynarodowej ekspertki brafittingu we współpracy z bieliźnianą marką Panache, która specjalizuje się w produkcji bielizny w zakresie rozmiarów D plus. W ramach kampanii, od 9 lat organizatorzy namawiają Polki do oddawania w salonach brafittingowych do reCYClingu swoich niepasujących biustonoszy, które są w dobrym stanie użytkowym i którym w ramach nurtu eco zero waste można nadać drugie życie. Zebrane biustonosze przekazywane są firmie recyklingowej 3R Recycling Solutions, a uzyskane środki wspierają charytatywne działania związane z walką z rakiem piersi. W sumie w trakcie 8 edycji kampanii w ramach reCYClingu zebrano 96.699 staników, czyli prawie 6 ton!!!! W tym roku od 1 do 31 października w sklepach bieliźnianych w całej Polsce będzie można ponownie oddać biustonosze do reCYClingu. Jak w latach ubiegłych wszystkie środki uzyskane w ramach reCYClingu zasilą konta dwóch organizacji: Stowarzyszenia Amazonki Ruch Społeczny i Fundacji Wsparcie na Starcie. Adresy sklepów biorących udział w akcji reCYClingowej znajdują się na www.dotykamwygrywam.pl.

#mojewdotykusą

Jak wynika z przeprowadzonej przez fundację Wsparcie na Starcie ankiety, na grupie blisko 3000 dziewcząt i kobiet, mają one trudności ze znalezieniem słów, które mogłyby opisać ich piersi. Nie wiedzą jakie są ich piersi w dotyku, nie znają  ich, bo ich nie dotykają.

Jak gąbeczki, galaretki, sprężynki czy puchowate? Jakie są Twoje piersi?

Na potrzeby tegorocznej akcji powstał film promujący hashtag #mojewdotykusą. Możemy w nim zobaczyć ambasadorów tegorocznej kampanii. Okazuje się, że każdy z nich znalazł inne, oryginalne i inspirujące określenie biustu, wynikające z posiadania pełnej świadomości własnych piersi i ich regularnego samobadania. Do nagrania filmu organizatorzy zaprosili także przedstawicielki młodego pokolenia. Wystąpiły w nim m.in.: Katarzyna Bajor – Maćkowiak (hellokejti), Michalina Ryznarek (ryznarek), Karolina Wiśniewska (wisniewska_karoolina), Ula Sitarz (ula.si), Marta Waluk (marta.waluk.stylist), Sylwia Zabost (dandymilady) i Magda Marcinkowska (curvy.batman), które także namawiają swoje rówieśniczki do wzięcia odpowiedzialności za zdrowie swoich piersi.

Celem towarzyszącego kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM 2020 hashtaga #mojewdotykusą jest zachęcenie kobiet do samobadania, czyli dotykania i poznania własnych piersi. – Chcemy zachęcić wszystkie kobiety, by śmielej poznawały swój biust i samobadały go regularnie. Tylko wtedy będą świadome tego, co dla ich piersi jest normalne i będą w stanie na wczesnym etapie wyłapać ewentualne zmiany. Moim marzeniem jest, aby dziewczęta oraz kobiety bez skrępowania rozmawiały o swoich piersiach, by ta kampania dała im odwagę do poznawania swoich piersi, bo dotyk może uratować ich życie – mówi Izabela Sakutova, organizator kampanii.

LOKALNA EDUKACJA W SKLEPACH BRAFITTINGOWYCH

Co roku kampania DOTYKAM=WYGRYWAM nie toczy się tylko w mediach. To przede wszystkim edukacja kobiet w ponad 160 profesjonalnych sklepach brafittingowych na terenie Polski, które w październiku organizują spotkania uświadamiające i budujące zdrowe nawyki dotyczące dbania o zdrowie piersi oraz zbiórkę biustonoszy tzw. reCYClingu. Aby sprawdzić datę spotkań i adresy sklepów zaangażowanych w kampanię, wystarczy wejść na stronę www.dotykamwygrywam.pl i włączyć się w biustopozytywną akcję.

TROCHĘ STATYSTYK – NOWOTWÓR PIERSI W POLSCE

W Polsce, pomimo wielu lat prowadzenia działań edukacyjnych, rak piersi znajduje się na pierwszym miejscu wśród diagnozowanych nowotworów (prawie 25%). W ciągu ostatnich trzech dekad zachorowalność na nowotwory złośliwe piersi wzrosła ponad dwukrotnie. Ponad 18.000 kobiet co roku słyszy diagnozę: „Ma Pani nowotwór złośliwy piersi” wg danych Krajowego Rejestru Nowotworów. Ponad 5 000 kobiet, co roku umiera. Głównym powodem jest zbyt późne wykrycie nowotworu. Wczesne wykrycie nowotworu zwiększa prawdopodobieństwo wyleczenia niekiedy nawet w 100 proc. A według lekarzy najlepszym sposobem na jego wczesne wykrycie jest dokładne poznanie własnych piersi i comiesięczne samobadanie. Mimo wielu lat działań edukacyjnych wciąż tylko 2-3% kobiet wykonuje je poprawnie i regularnie (co miesiąc).

Więcej informacji:

www.dotykamwygrywam.pl

www.wsparcienastarcie.edu.pl

www.ruchspoleczny.org.pl