Prawdy i Mity o winie

In vino veritas (w winie prawda) mówi znane łacińskie przysłowie. A jaka jest prawda o winie w Polsce? Przez lata wokół tego trunku narosło wiele mitów. Kilka z nich zostało poddanych weryfikacji na konferencji prasowej Polskiej Rady Winiarstwa, która odbyła się 10 czerwca 2014 r. w restauracji Żurawina w Warszawie.  Zgromadzeni goście mogli  m.in. dowiedzieć się czy wino z siarczynami jest szkodliwe, co dobrego kryją w sobie wina owocowe oraz jaki potencjał ma polski rynek winiarski.

Polacy o winie

Coraz częściej sięgamy po wino, i coraz bardziej się nim interesujemy, ale jak jest naprawdę nasza wiedza na jego temat? Na zlecenie Polskiej Rady Winiarstwa przeprowadzono sondę uliczną, w której respondentów/konsumentów wina zapytano m.in. o to jak uważają, czy to prawda, że wino im starsze tym lepsze, czy szampan to wino musujące oraz, czy korek jest lepszy niż zakrętka? – Poszczególne wypowiedzi potwierdzają to, z czym spotykamy się, na co dzień, że mimo pogłębiającej się wiedzy Polaków na temat wina nadal w przestrzeni publicznej funkcjonuje wiele nieprawdziwych twierdzeń dotyczących tego trunku- komentuje Elżbieta Pawłowska, Dyrektor Biura Polskiej Rady Winiarstwa.  Wśród bardziej dotkliwych dla branży winiarskiej mitów znajduje się ten, który mówi, że wina gronowe są bardziej szlachetne niż inne wina owocowe. – Silna pozycja win gronowych na rynku polskim cieszy, ale nie powinniśmy zapominać również o winach z innych owoców. Wśród nich odnajdziemy wysokojakościowe trunki, które potrafią zaspokoić gusta nawet najbardziej wyrafinowanych konsumentów – podkreśla Elżbieta Pawłowska. Jak się okazuje pod względem produkcji i walorów smakowych wina gronowe niewiele różnią się od innych win owocowych. Do produkcji jednych i drugich używa się podobnych szczepów drożdży. Wina owocowe mogą leżakować w beczkach, a wiele z nich zawiera korzystne dla zdrowia antyoksydanty.

Rynek z potencjałem?

Odkrywając prawdę o winie w Polsce, dla pełnego obrazu niezwykle istotne są główne dane rynkowe, w tym przede wszystkim te dotyczące wielkości konsumpcji.

Jak wynika z badań WineInstitute Polskę nadal dzieli duży dystans, pod względem spożycia wina od krajów zachodnich? Podczas gdy w takich państwach jak Francja, Włochy czy Portugalia rocznie wypija się ok. 40 kilku litrów wina na osobę, w Polsce ta wartość oscyluje w granicach 3 l per capita[1]. Wyprzedzają nas nie tylko kraje regionu Morza Śródziemnego, jednoznacznie kojarzące się z kulturą picia wina, ale również takie państwa jak Szwajcaria czy Dania. Polski rynek wina ma jednak potencjał. Świadczy o tym wiele danych, jak chociażby te pokazujące wzrost sprzedaży ilościowej tego trunku o 37 mln l[2] w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Znamienny jest również fakt umacniania się pozycji wina w stosunku do innych alkoholi. W latach 2012- 2013 sprzedaż wartościowa wina wzrosła o 3%. W tym samym czasie piwo i wódka odnotowały ponad 3,5 % spadki[3].

Kiedy w Polsce systematycznie rośnie konsumpcja wina, w niektórych krajach z czołówki winiarskich rankingów spożycie maleje. Przykładem tego są m.in. Włochy i Hiszpania.

O jakości słów kilka

Czy wino rozlewane i produkowane w Polsce jest gorszej jakości? Takie przekonanie często spotykamy u wielu konsumentów. A jak jest prawda? – Współczesne firmy produkujące i dystrybuujące wino, to nowoczesne przedsiębiorstwa z zakładami spełniającymi najwyższe światowe  standardy – przekonuje Elżbieta Pawłowska. Produkcja wyrobów winiarskich w Polsce podlega szczegółowej regulacji prawnej (ustawa z 2011 o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich) oraz poddana jest stałej kontroli ze strony licznych, wyspecjalizowanych instytucji m.in. Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno- Spożywczych, Agencji Rynku Rolnego, Państwowej Agencji Sanitarnej czy Inspekcji Handlowej. Wiele firm wdraża, również międzynarodowe i certyfikowane systemy jakości takie jak: IFS, BRC czy ISO. – Najlepiej jednak za jakością naszych produktów winiarskich niech świadczą zdobywane nagrody i wyróżnienia m.in. Poznaj Dobrą Żywność, Super Brands, Doceń Polskie i wiele innych – mówi Elżbieta Pawłowska.

[1] Ambra S.A/ Wineinstitute.org /files/World_Per_Capita_Consumption_by_Country_2011.pdf

[2] Dane wewnętrzne Ambra S.A za Nielsen.

[3] Źródło Ambra S.A/ Nielsen – Retail Managment Service, Total Poland, zmiana sprzedaży wartościowo grudzień 2012- grudzień 2013 versus grudzień 2011 – listopad 2012.