Lalka Barbie ma już 60 lat, a Polska doczekała się drugiej Barbie Shero!

Czy lalka może być modową influencerką? Rozum podpowiada – „nie”, ale serce mówi jedno – może być nią tylko Barbie. W tym roku najpopularniejsza na świecie lalka i ikona mody obchodzi swoje 60-te urodziny. Od lat inspiruje kulturę masową i sama z niej czerpie, raz za razem zmieniając swój wizerunek. Była muzą takich projektantów jak Oscar de la Renta, Karl Lagerfeld czy Jeremy Scott. W tym roku jej jubileusz uczciły kolejne modowe i urodowe brandy. Ich przedsmak dał urodzinowy pokaz mody, który odbył się w Warszawie 4 marca.

Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale Barbie to nie tylko ulubiona zabawka z dzieciństwa, ale również całkiem przedsiębiorcza postać.  Do tej pory udało jej się podjąć globalne współprace z aż 75 znanymi markami na całym świecie, co zapewniło jej miano kreatorki dobrego stylu. Barbie i moda nierozerwalnie wiążą się ze sobą, a w tym roku, z okazji 60. urodzin wchodzą na nowy, jubileuszowy poziom.

Rok pod znakiem Barbie

Z okazji okrągłego jubileuszu, firma Mattel przygotowała cykl współprac licencyjnych dla dziewczynek i kobiet, które podkreślają nowoczesny charakter Barbie, a jednocześnie nawiązują do jej modowego dziedzictwa. Współczesny look w stylu Barbie przeznaczony jest dla pewnych siebie, odważnych dziewczynek, które nie boją się podejmować nowych wyzwań. Ubrania z nowych, licencyjnych kolekcji to eksplozja kolorów i szalonych printów, które w doskonały sposób odpowiadają panującym trendom. W kolekcji znalazły się również zestawy, nawiązujące do dziedzictwa znanej lalki. Mamy więc czerń, która przeplata się z bielą, stonowaną żółć oraz królujący od kilku sezonów pudrowy róż. Z kolei wzory nawiązujące do ubiegłych dekad nadają projektom wyjątkowy, retro charakter. Do marek, które włączyły się w świętowanie należą takie brandy jak Mohito, Sinsay, Paso, Many Mornings, Puma czy Sephora, pokazując jak ogromne znaczenie ma ta postać na kreowanie stylu na całym świecie.

Polscy projektanci kochają Barbie

Aby świętować 60-te urodziny Barbie zorganizowała wyjątkowy event, którego jedną z głównych atrakcji był niesamowity pokaz kolekcji dziecięcej. Radosne modelki, które przyleciały prosto z Londynu, zaprezentowały kolorowe propozycje stylizacji dla najmłodszych. Swoją cegiełkę, dołożył również dom mody Bizuu, który specjalnie na tę okazję stworzył trzy unikalne, barwne looki, tym razem dla dziewczynek. Falbany, kolorowe printy i odważne wzory, czyli odważny styl, w jakim projektuje marka, z sukcesem został przeniesiony na ubrania dla młodszych fashionistek.

– Motto Barbie „Możesz być kim chcesz” idealnie współgra z wizją artystyczną BIZUU. I zdecydowanie hasło to, oprócz naszej sympatii do samej Barbie jako lalki, przyczyniło się do tego, że tak bardzo polubiłyśmy tę licencję.  Barbie to ikona mody, która wspiera kreowanie własnego stylu od najmłodszych lat. Przygoda z modą zaczyna się od ubierania ukochanej lalki, co ma wpływ na wykształcanie własnego, oryginalnego stylu. To zabawa modą na wysokim poziomie i w oryginalnym wydaniu.  Jeśli dodatkowo przekazuje ważne wartości, jesteśmy przekonane, że powinna mieć szczególne miejsce w życiu każdej dziewczynki – tłumaczy Zuzanna Wachowiak, projektantka i współwłaścicielka BIZUU.

Podczas eventu można było również posłuchać Macieja Zienia, który opowiedział o swojej długoletniej inspiracji kochaną przez wszystkich lalką. Kto wie, być może i on zaskoczy nas kiedyś swoją kolekcją w stylu Barbie?
Iwona Blecharczyk drugą polską Barbie Shero

Od 2015 roku produkująca lalki Barbie firma Mattel wybiera kobiety będące inspiracją dla dziewczynek i kobiet na całym świecie i tworzy przypominające je lalki. Lalka Barbie to nie tylko różowe ubrania, kosmetyki i talia osy. Firma Mattel zrywa ze szkodliwymi stereotypami i pokazuje dziewczynkom, że mogą być tym, kim tylko zechcą. By je inspirować i zachęcać do podążania własną drogą, już od czterech lat tworzy Barbie Shero, czyli lalki wzorowane na słynnych kobietach.Pierwszą Polką, która została uwieczniona pod postacią Barbie Shero, została podróżniczka i dziennikarka Martyna Wojciechowska. Wcześniej w formie wyjątkowej lalki odwzorowano również m.in. malarkę Fridę Kahlo, pilotkę Amelię Earhart, matematyczkę Karherinę Johnson czy szablistkę Ibtihaj Muhammad. W tym roku to wyjątkowe wyróżnienie otrzymała Polka Iwona Blecharczyk, zawodowy kierowca transportu specjalistycznego wielkogabarytowego, która już od siedmiu lat przemierza kilometry w swojej ciężarówce, przecierając w ten sposób szlaki innym „kierowniczkom”. O swoich przygodach na trasie opowiada na kanale „Truck Girl” na YouTube, na którym ma ponad 250 tys. subskrybentów.

Blecharczyk została wyróżniona za spełnienie się w „męskim” zawodzie, determinację w dążeniu do celu i pokonywanie uprzedzeń oraz stereotypów. Podczas uroczystej gali wręczenia swojej lalki Blecharczyk wystąpiła w kombinezonie kierowcy – w ten sam strój jest ubrana wzorowana na niej Barbie.

Początki kariery Iwony jako kierowcy ciężarówki były trudne. Blecharczyk dość długo szukała pracy, ponieważ firmy zatrudniające osoby do kierowania TIR-ami nie wyobrażały sobie, by kobieta mogłaby pracować na takim stanowisku. Mimo wszystko nie poddała się i dziś jest prawdziwą bohaterką, godną naśladowania.

O Barbie:

Barbie zadebiutowała na rynku 9 marca 1959 roku. Lalka powstała z inicjatywy Ruth Handler, która chciała pokazać dziewczynkom, że mogą być kim chcą, mogą wyobrażać sobie swoje dorosłe życie, a w trakcie zabawy mogą odgrywać sytuacje znane z codziennych obserwacji. Lalka Barbie od początku swojego istnienia odzwierciedla różne narodowości, profesje, role społeczne i style. Przełomem dla marki było pojawienie się w 2016 roku trzech nowych sylwetek Barbie (wysoka, drobna, krągła), 7 typów karnacji, 22 kolory oczu i 24 różnych uczesań.

Obecnie Barbie jest sprzedawana w 140 krajach, a 99% dziewczynek w wieku do 10 lat ma przynajmniej 1 lalkę Barbie. Marka Barbie to nie tylko lalki, ale również mebelki, pojazdy, ubranka i akcesoria dla lalek. Na YouTube istnieje 1000 kanałów poświęconych Barbie.