Dlaczego kobiety nie awansują? Bo nie chcą! Katarzyna Niezgoda o kobietach i dla kobiet!
– Klasyczne uwarunkowania kulturowe sprawiają, że kobieta czuje się notorycznie niedowartościowana i ciągle musi coś udowadniać, a mężczyzna ma to w zasadzie dane. Przez lata pracy w biznesie przekonałam się, że panowie rywalizując o stanowiska kobiet jako konkurentek w swoich kalkulacjach nie uwzględniają w ogóle. A kobiety, żeby się przebić, zwłaszcza w zmaskulinizowanych instytucjach, muszą udowodnić, że mogą więcej i więcej potrafią. (…) Ale prawda jest taka, że one rzeczywiście na swym stanowisku potrafią działać skuteczniej niż panowie – twierdzi Katarzyna Niezgoda.
Co sprawia, że kobiety czują się niedowartościowane i odczuwają presję konieczności ciągłego udowadniania swoich kompetencji? Skąd pojawiają się u nich blokady, które uniemożliwiają skuteczne dążenie do samorealizacji? Okazuje się, że problem często tkwi w ich głowach.
Kobiety zbyt często ulegają stereotypom, które ograniczają ich starania w procesie walki o lepszą pozycję zawodową. Według Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i badania, przeprowadzonego na 700 Polkach w ramach ogólnopolskiej kampanii #StaćMnieNaSukces, „ponad połowa kobiet (56%) przyznaje się do wyrzutów sumienia, kiedy chce zostać w pracy kosztem czasu z rodziną, 70% kobiet rezygnuje z czasu tylko dla siebie, bo uważa, że rodzina jest ważniejsza i tylko niespełna 8% kobiet odczuwa pełen komfort podczas realizacji swoich pasji.”
Wyniki te wyraźnie pokazują, jak wiele jest w tej materii jeszcze do zrobienia. Sukces kobiety w biznesie często w dużej mierze zależy od niej samej. Katarzyna Niezgoda radzi, jak pokonywać negatywne przekonania i nawyki, które torują drogę do osiągnięcia satysfakcji zawodowej. Dzięki swojemu wieloletniemu doświadczeniu udowadnia, że czasem niewielka zmiana w sposobie myślenia wystarczy, by pozbyć się ograniczeń, które istnieją w głowie, a przez które to bariery kobiety często rezygnują ze swoich marzeń.
Tytułowy „szklany sufit” to ograniczenia, które kobiety często stawiają sobie same na drodze do sukcesu. Jak zatem go osiągnąć? Przede wszystkim trzeba pielęgnować swoje marzenia, ale nie należy na nich poprzestawać, tylko przekuwać je w cele.
W „Pięścią w szklany sufit” nie znajdziemy złotego przepisu, gwarantującego sukces. Książka jest raczej swoistym dekalogiem, który uświadamia, w czym tkwi problem pomijania kobiet w biznesie, częstego umniejszania ich wiedzy, zdolnościom i potencjałowi. Katarzyna Niezgoda, dzięki swojemu wieloletniemu, bogatemu doświadczeniu w branży, wymienia powody, dla których warto uwierzyć w swoje zdolności i siłę. Nie szczędzi też gorzkich słów – przysłowiowe kłody pod nogi w wielu przypadkach kobiety rzucają również same sobie. Ograniczenia, które nie pozwalają im piąć się w górę po szczeblach kariery, tkwią w ich głowach.
„Jeśli poddajesz się potocznym opiniom, że kobiety nie bardzo nadają się do biznesu bądź nie chcą w nim pracować – zastanów się, czy nie robisz tego z lęku i czy w ten sposób sama siebie nie ograniczasz?”
„Pięścią w szklany sufit” to praktyczny poradnik-motywator zarówno początkującej, jak i aktywnej kobiety sukcesu. Znajdziemy w nim wiele, opartych na doświadczeniu Katarzyny Niezgody wskazówek, dotyczących pokonywania barier i blokad, które uniemożliwiają rozwój i osiągnięcie sukcesu. Przeświadczenie, że kobiety są traktowane po macoszemu i zdecydowanie gorzej niż mężczyźni, jest jednocześnie pretekstem. Wymówką do tego, żeby nie walczyć o swoje marzenia. Jak pisze Niezgoda, w psychologii zjawisko to nazywane jest „autohandicap”. W praktyce kobieta zaniża sobie poprzeczkę w drodze do kariery, by ewentualną późniejszą porażkę, móc wytłumaczyć czynnikami zewnętrznymi. Zdaniem autorki między innymi właśnie takie zachowania decydują o mniejszym udziale kobiet w biznesie oraz ich awansach.
Dzięki współpracy Edipresse Książki i Storytel.pl, książka „Pięścią w szklany sufit” ukazała się również w formie audiobooka.
O autorce:
Katarzyna Niezgoda – uznana ekspertka ds. zarządzania zmianą. Ukończyła Wydział Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Z wykształcenia prawnik, pracę zawodową rozpoczęła w kancelarii adwokackiej. Następnie przeszła do biznesu, gdzie pełniła wiele menedżerskich stanowisk w obszarze HR. Od 1997 roku zasiadała w zarządach firm Nestlé Polska, BPH oraz Pekao. Od grudnia 2010 roku do czerwca 2012 roku pełniła funkcję prezesa spółki DCG, właściciela marki Deni Cler Milano. Na swoim koncie ma wiele zawodowych wyróżnień, miedzy innymi tytuł Dyrektora Personalnego Roku, wyróżniona wśród najbardziej wpływowych Polek magazynu Forbes oraz Home & Market.