Nowe oręże Lidla w walce o rynek winny!

Co czwarty pełnoletni Polak, pytany o nazwy sklepów, w których kupuje wino, mówi „Lidl”[1]. Wskazują na to wyniki badań przeprowadzonych we wrześniu br. przez Millward Brown na zlecenie Lidl Polska. To plasuje sieć na podium wśród sklepów, w których zakupy winne robimy najczęściej. W swojej nowej, jesiennej ofercie Lidl ponownie stawia na wina francuskie, bo wina z tego kraju ex aequo z Hiszpanią uznawane są przez Polaków za najlepsze, nie rezygnując przy tym z walki o klienta, który za butelkę wina Grand Cru Classe jest w stanie zapłacić 149 zł.

3,1 litra wina na głowę rocznie, czyli co i jak pije statystyczny Polak

Jak pokazują tegoroczne badania, 72% Polaków deklaruje picie alkoholu przynajmniej od czasu do czasu. Na liście najpopularniejszych trunków niezmiennie znajduje się piwo (59% odpowiedzi), wódka (48% odpowiedzi) oraz wino (40% odpowiedzi), przy czym i wino i wódka jest rodzajem alkoholu mającym taką samą ilość zdeklarowanych fanów – po 12%.

Statystyczny Polak najczęściej pije wino czerwone, półsłodkie w cenie do 30 zł za butelkę. Pija je jako samodzielny alkohol, poza posiłkami (61%), w dodatku napełniając kieliszki okazjonalnie, bo jedynie kilka razy w ciągu roku (35%).

Jednak 15% pijących wino w Polsce sięga po nie regularnie – przynajmniej raz w tygodniu, a aż 56% deklaruje picie wina przynajmniej raz w miesiącu.

Gdzie kupujemy wina?

„Napój bogów” kupujemy najczęściej w dużych sklepach sieciowych – super – i hipermarketach. Robi tak aż 65% Polaków. Co czwarty Polak, gdy chce kupić wino, idzie do Lidla.

Kategoria oporna na promocje

Firma International Wine & Spirit Research prognozuje, że w 2016 roku konsumpcja wina w Polsce przekroczy 107 mln litrów[2], aby w 2017 roku, według prognoz Euromonitor International, przekroczyć 140 mln litrów[3].

Mamy więc stabilnie rozwijający się rynek i konsumentów wyjątkowo opornych na promocje… cenowe.

Zdecydowana większość badanych, bo aż 78%, twierdzi, że nie przywiązuje szczególnej wagi do promocji wina. Owszem, sprawdzają, jakie wina są objęte promocją, ale kupują wyłącznie w przypadku, jeśli dane wino im odpowiada. 14% Polaków twierdzi nawet, że będąc przy półkach z winem nie zwraca w ogóle uwagi na promocje cenowe.

Kiedy jesteśmy skłonni kupić wino, którego wcześniej nie piliśmy? Kiedy poleci je ktoś ze znajomych! 2/3 badanych wybierając wino, kieruje się opiniami innych – prawie wszyscy liczą się z rekomendacjami znajomych lub rodziny, a ponad 60% bierze pod uwagę porady sprzedawcy w sklepie. Co trzecia osoba zwraca również uwagę na oznaczenia win w sklepie typu „produkt rekomendowany przez” lub „wybór sommeliera”. W mniejszym stopniu źródłem informacji są dla nas specjalistyczne opinie na blogach i portalach kulinarnych czy winnych (odpowiednio 15 i 14% wskazań badanych).

Nowa kolekcja francuskich win w Lidlu

Wraz z początkiem października na półki sklepów sieci Lidl w Polsce trafi nowa oferta wysokojakościowych win francuskich. Będą to 43 wina w cenach od 14,99 do 149 zł za butelkę, pochodzące z Alzacji, Doliny Rodanu, Doliny Loary, Burgundii, oraz najliczniej reprezentowanego Bordeaux.

„Zróżnicowanie to główne motto najnowszej oferty. Chodzi zarówno o przedziały cenowe, różnorodność, jaką oferują regiony Francji, z których pochodzą wybrane przez nas wina, oraz ich zróżnicowanie smakowe” – mówi Michał Jancik, sommelier współpracujący z Lidl Polska, który uczestniczył w wyborze win na rynek polski.

Najwięcej win z nowej oferty mieści się w najpopularniejszym wśród Polaków przedziale cenowym. Ma to odzwierciedlenie w badaniach dot. konsumpcji wina przeprowadzonych we wrześniu br. na zlecenie Lidl Polska przez Millward Brown. Pokazują one, że aż 73% konsumentów wybiera wina w cenie nieprzekraczającej 30 zł za butelkę (23% wybiera wina w przedziale do 20 zł za butelkę, a 50% w przedziale 20-30 zł za butelkę). W konsekwencji wśród 43 nowych etykiet, które już niebawem będzie można zobaczyć na półkach Lidla, aż 27 win kupimy za mniej niż 30 zł.

W Lidlu chcemy także szczególnie mocno rozwijać półkę win w przedziale cenowym od 30 do 50 zł za butelkę, ponieważ tam dynamika rozwoju sprzedaży jest największa. Będziemy także oferować wina klasy Grand Cru. Najdroższe z win w naszej ofercie – Bordeaux Saint-Emilion Grand Cru Classe z 2011 roku, będzie sprzedawane za 149 zł” – powiedziała Anna Biskup, PR Manager Lidl Polska.

 „Lidl wraca do swojej broni atomowej, czyli win z Francji. Mówi – lepiej wydać trochę więcej i mieć lepsze wino, niż trzymać się kurczowo magicznej ceny 15-16 zł, jak to to się dzieje w innych sieciach” – komentuje Wojciech Bońkowski, redaktor naczelny Winicjatywa.pl, największego polskiego portalu o winie.

Jakie wino do… schabowego?

Aż 61% respondentów nie zadaje sobie takiego pytania w ogóle, bo nie piją wina do posiłków. 7 na 10 tych Polaków, którzy do obiadu lub kolacji podają wino, przy jego wyborze kieruje się zasadą, że do drobiu i ryb pasuje wino białe, natomiast do mięs – wino czerwone. Podobnie jak przy kupnie wina, nieocenionym źródłem informacji na temat doboru win do konkretnych potraw są dla nas znajomi.

Cieszyć może fakt, że coraz aktywniej poszukujemy informacji na temat umiejętnego łączenia win z jedzeniem na blogach i portalach winiarskich lub w książkowych poradnikach winiarskich. Świadczyć może o tym fakt, że w tegorocznych badaniach odpowiedzi takiej udzieliło aż 32% respondentów, podczas gdy w podobnym badaniu realizowanym przez TNS[4] na zlecenie Lidl Polska w 2012 roku do poszukiwania tego rodzaju wiedzy w Internecie przyznało się jedynie 1% respondentów.

Informacje o firmie:

Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w wielu krajach Europy istnieje ponad 9000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 500.

[1] „Wino – zwyczaje, preferencje, zakupy, konsumpcja” – sondaż CATI na populacji ogólnopolskiej 18+, N=1003, przeprowadzony na zlecenie Lidl Polska przez Millward Brown, wrzesień 2014

[2] Rynek wina w Polsce, raport Wealth Solutions i The IWSR

[3] Raport „Wine in Poland”, Euromonitor International, 2012 r.

[4] „Kultura konsumpcji wina w Polsce”, badanie CATI na populacji ogólnopolskiej 18+, N=945 przeprowadzony na zlecenie Lidl Polska przez TNS, 2012 r.